Unga västerlänningar som idealisera Asien

Det är inga konstigheter att Asien har i många år varit en välutvecklad kontinent som forsätter och fortsätter att växa. Man kan inte går miste om något nytt dyker upp på andra sidan jordklotet. Och nu har kulturen med dess trend, musik, filmer och mat sprids så enormt med en stor påverkan på oss.

Vad är det med Asien som utmärker sig själv i Västvärlden? Har ni märkt hur stort Asien har slagit igenom? Nu talar vi speciellt om länderna som Korea och Japan. Vart jag än surfar runt i nätet finner jag minst en västerlänning som avgudar Asien på deras blogg. Koreansk pojkband och språket som ingen förstår. Självklart är det uppenbart att Asien är så framåtskridande i allt dem gör, men vad är det som gör t.ex. Sverige så inne denna kultur speciellt musik och kläder? Jag minns hur väl besatt jag var i Japan och Korea vid fjortonårsåldern, men idag har man passerat den ålder dock menas det inte att jag tycker mindre om vad dem fortfarande har att erbjuda. Men idag ser jag mer ungdomar som idealisera Asien mer än någonsin!

Jag finner det verkligen fascinerande. Att så många svenskar beundra det Asien har att erbjuda. Att man finner andra kulturer så intressant. Jag tycker att det är fint och roligt när så många ungdomar finner en viss kultur dem gärna håller sig uppdaterade i. Jag är inte förvånad över att det är den asiatiska kulturen i Japan eller Korea, för jag kan inte komma på ett annat land som är så oehört inspirerande.

Så fortsätt med att älska Asien!

 

 


Kommentarer
Postat av: Jakob

Haha, jag är nästan uppväxt med japansk rock, när jag gick i trean i lågstadiet så hörde jag min syster spela intressant musik och ända sedan dess har jag inte kunnat sluta.



Jag vet inte vad det är men jag dras liksom inte till västerländsk kultur, jag älskar det japanska språket vilket jag försöker lära mig nu, japanska dramaserier, asiatisk mat, japansk och koreansk musik och jag anser asiater vara mer attraktiva än vad vi svenskar t.ex. är.

Jag har till och med planer på att kanske studera eller helt och hållet flytta till Japan när jag kan språket.



Usch, jag låter som en jobbig fangirl ._.



Jag har dock inga svar på varför det ligger till så här, haha. Det kanske var min syster som hjärntvättade mig :P

2010-03-04 @ 01:26:47
URL: http://jakobsandell.blogg.se/
Postat av: Mikki

Hej Jakob!



Jag tycker att det är oerhört roligt att du dras så mycket utav den asiatiska kulturen sen många år tillbaka. haha jag tror inte att din syster har hjärntvättat dig, kanske påverkat dig eftersom du föll för hennes musiksmak ;)



Men Keep up with it!

2010-03-04 @ 12:19:25
URL: http://thisismiki.blogg.se/
Postat av: Anonym

sv: haha nej. Massa asiatfjortisar läser bloggen, vill nte riskera att de snacka vidare till sina föräldsar som snacka ännu mer skit, orka med sånt :)

2010-03-04 @ 12:55:29
Postat av: Mikki

Vad menar du med det? vill du inte riskera att ha en blogg i tro att dessa "asiatfjortisar" skulle snacka vidare till sina föräldrar som i sin tur sprider skit? :P



Nu förstår jag inte riktigt vad du menar egentligen, men OFF TOPIC är det :)

2010-03-04 @ 13:16:47
URL: http://thisismiki.blogg.se/
Postat av: Sarah

once you go asian you never go caucasian! haha ne..



jag hade också mina japan-dagar där jag kollade på anime, ritade manga o samlade på söta leksaker. jag har alltid varit intresserad av att teckna men nu har det gått över till digitalt istället, photoshop typ. leksakssamlandet och animetittandet skulle jag lätt kunnat fortsätta med nu också men pengarna säger stopp ;P har dock aldrig gillat den där "söta japanen med stora ögon och oskyldigt utseendet ^_^" som jag vet många gör och heller inte varit så jätteinne i deras kultur...men visst, kulturen är ju intressant (precis som jag tycker många andra kulturer också är). hmm jag vet inte ens om jag tillförde med nåt där..? haha

2010-03-04 @ 14:17:29
URL: http://estailo.blogg.se/
Postat av: Mikki

haha nej det är lugnt, alltid kul och få höra från vad andra tycker :)



Vi har nog samma bakgrund men jag var nog lite mer extremare vid den fronten. Jag älskade framförallt deras klädstil och jag gjorde allt för att sticka ut lika mycket som dem (okej nästan). Men det var mycket färger, detaljer och så klart ska det vara mycket "kawaii". Även samlade jag på massa söta saker som hello kitty m.m. Kollade däremot inte så mycket på anime men andra asiatiska filmer. Idag är det knappt sånt längre, på tal om "söta japaner med stora och oskyldiga utseende" själv tycker jag att dem ser kinkiga ut haha vet inte varför men har fått den image bara. "Att ser oskyldig och söt ut är den nya sexiga image" är vad jag har fått för mig i Japan.



Även om det är så jag tycker, är jag ändå fascinerad av att så många västerlänningar finner Asien så intressant :) sen är man ju själv därifrån så kan man inte sluta undrar om saken men sen är ju såklart andra kulturer också intressanta.



2010-03-04 @ 14:40:47
URL: http://thisismiki.blogg.se/
Postat av: Anonym

Har hänt tidigare att en del har gjort det faktiskt, tråkigt nog, behöver nog inte gå djupare in i det. Och vissa saker anser jag kunna hållas utanför bloggen och jag har även ett privatliv, jag vill inte blotta hela mitt liv på en blogg inför hundratals främlingar och jag väljer vad jag vill berätta eller inte, det var bara så jag menade

2010-03-04 @ 22:02:37
Postat av: Mikki

okej I see. Men jag förstår att man vill inte avslöjar allting för det gör nämligen inte jag heller :)

2010-03-05 @ 08:05:28
URL: http://thisismiki.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0